טיפול בטראומה- פעילויות להרחבת השקט הפנימי

מחבר: איתי אלטשולר

למי מיועד המאמר טיפול בטראומה- פעילויות להרחבת השקט הפנימי

המאמר מיועד לאנשים שעברו חוויות טראומטיות שזעזעו את חייהם, שעוברים או עברו טיפול בטראומה וגם לאלה שטרם הבשילו לטפל בעצמם, ומחפשים מספר כללי אצבע להתנהגות כדי להגן על עצמם ולצמצם את החרדות שלהם הדיכאון והכעס. כללי אצבע אלה אינם מחליפים טיפול בטראומה.

טיפול בטראומה- פעילויות להרחבת השקט הפנימי

תנועה איטית - טיפול בטראומה

עשה פעילות תנועתית פעם אחת ביום.
החוויה הטראומטית פוגעת בחיוניות של האדם גוף נפש ורוח. הפגיעה בחיוניות פוגעת בזרימה התקינה של הדם והאנרגיה בגוף(Qi- צ'י). הפעילות התנועתית מזכירה לאדם את כוחותיו ומזכירה לגוף מה המשעות חיים בצורתם התקינה. המלצה היא לא לעשות פעילות מאומצת הכוללת השקעת כוח ומאמץ מרובים מומלץ לעשות פעילות תנועתית איטית ולעיתים אף איטית מאוד האיטיות משדרת לגוף תחושה וביטחון, תחושות אשר התערערו בעקבות האירועים הטראומטיים.

שהייה בטבע - טיפול בטראומה

השתדל לבלות בטבע ככל האפשר ואם אפשר לבד עדיף
הטבע הוא סביבה ניטרלית ובלתי שיפוטית. לא מעט מאירועים הטראומטיים מעוררים בנו תחושות של ביקורת עצמית, שיפוטיות ובושה; הסביבה האנושית מהווה מעין מאיץ לתחושות שליליות אילו. השהיה בטבע : בים, ביער במדבר, מקנה לנו מעט מנוחה משתף המחשבות המבטלות והדכאניות. מינימום השהיה בטבע בכל פעם הוא שעה כדי שנתחיל לחוש מעט שקט פנימי.

טיפול בטראומה -שיתוף אך לא חשפנות

בשלב מסוים לאחר האירועים הטראומטיים מתעורר צורך לספר את חוויותינו אך לא מעט פעמים אנו מתביישים. אנו מפחדים להיפגע שוב להדחות להישפט, להינטש או לחלופין לפגוע להפחיד או לשתק אנו משתדלים להגן על קרובינו מפני מה שקרה לנו. חשוב מאוד לספר. סודות כמוסים מהסוג הטראומטי פוגעים בשומר עליהם לאורך הזמן בצורות מגוונות ביותר תחשבו כמה אנרגיה מתבזבזת בשמירה על הסוד ובמחשבה להמצאת השקרים כמה אנרגיה מושקעת בלהימנע מלעשות דברים ולהגביל את עצמינו. לכן ספרו את החוויות אך ורק לאנשים אמינים - תמיד יש כאלה - ותופתעו לגלות איך השיתוף יקרב אתכם לעולם מחדש ויקנה לכם תחושת ביטחון. אך אל תספרו את זאת לכל מי שמאזין לספר לכולם פוגע במנגנון ההגנה שלכם והופך אתכם לפגיעים ופרוצים. אנשים אמינים הם לא בהכרח אנשי מקצוע הם יכולים חברים או בני משפחה. סמכו על עצמכם בבחירת האנשים המתאימים. <

הגיון בריא בבחירת טיפול בטראומה

אם החלטתם להתחיל טיפול בטראומה אל תשכחו להפעיל את הגיונכם הבריא כדי לשקול האם הטיפול המוצע מתאים לכם והאם המטפל משדר אמינות, יושרה, ומקצועיות אם אינכם סומכים על שיקול דעתכם בקשו ממשהו שאוהב אתכם ואפשר לסמוך עליו שיתלווה אליכם בתהליך הבחירה, ובכל זאת זכרו לבחור בסופו של דבר בעצמכם. הטראומה לא פעם פוגעת בשיקול הדעת אך אם לא תחזירו אותו- את שיקול הדעת- לשימוש איך הוא יחזור לעצמו ובחירת המטפל והטיפול הן הזדמנויות טובות לעשות זאת.

התנדבות סוג של טיפול בטראומה

בחר לך פעילות התנדבותית ותרגל נתינה ובניית אמון.
הסביבה ההתנדבותית היא מקום שבו הלב נפתח ומתרחב:
  • כשאנו מתנדבים אנו נותנים ללא תמורה כספית.
  • כשאנו מתנדבים אנו מעניקים משהו וזוכים לאישור להערכה.
  • כשאנו מתנדבים הדימוי העצמי של מתחזק.
  • כשאנו מתנדבים תחושת הערך שלנו מתעצמת.
  • האירועים הטראומטיים שעברנו בראש ובראשונה פגעו בלבנו כווצו אותו וסגרו אותו. סגירת הלב מרחיקה אותנו מהעולם ומרחיקה אותנו מעצמנו . ההתנדבות מלטפת את הלב שלנו וגם של האחרים ומאפשרת ללב לחזור ולהפתח.

    סיכום טיפול בטראומה- פעילויות להרחבת השקט הפנימי

    אם עברתם אירוע טראומטי שהשפיע על חייכם, ומי מאיתנו לא עבר, נסו לאמץ אחד או יותר מהכללים שתוארו למעלה. כללים שמסייעים לכם להתמודד עם טיפול בטראומה עצמי או בעזרת איש מקצוע, כללים האימוץ שלהם יקנה לכם לפחות קצת יותר שקט שלווה ויעניק לחייכם קצת יותר מלאות.
    טיפול בטראומה - פעילויות להרחבת השקט הפנימי  טיפול בטראומה - פעילויות להרחבת השקט הפנימי