טיפול בטראומה 5 טיפים לטיפול עצמי

מחבר: איתי אלטשולר

טיפול בטראומה - ישנם מספר דרכים. ישנם שיטות טיפול בטראומה קונבנציונליות השייכות לעולם הפסיכולוגיה ולענף הפסיכיאטריה וישנם שיטות טיפול בטראומה אלטרנטיביות בינהן ניתן למנות: רפואה סינית, שיטת אלטשולר, NLP, ביופידבק ועוד. וישנה דרך נוספת ואולי העתיקה והמקובלת מכולן והיא הדרך של טיפול עצמי. במאמר זה אגיש 5 טיפים לאילו שבוחרים בטיפול העצמי.

מהי טראומה?

טראומה היא חוויה קשה במיוחד בה מתנסה אדם במצב מיוחד, מצב קיצוני. מקובל להגדיר טראומה כהתנסות ישירה או עקיפה באירוע מסכן חיים או שנתפס ככזה ע״י המתנסה. יש שיתארו אותה כהתנסות מעוררת פחד אדיר ממדים, מעוררת אימה .

אילו אירועים יכולים לגרום לטראומה ואחר כך לפוסט טראומה?

ארועים אלו יכולים להיות חשיפה או השתתפות באירועים אלימים פיזיים ונפשיים שמתרחשים בין בני אדם (מלחמה, עימות, מריבה, תקיפה, ניצול, תאונה ועוד) וכאלה שמתרחשים במפגש של האדם עם הטבע (מוות, מחלה קשה, רעידות אדמה, שיטפונות, התפרצויות וולקניות,שריפות ועוד.) האירועים הטראומטיים משפיעים על נפשו של האדם ומעצבות אותה בדרכים שונות.

טיפול בטראומה בכוחות עצמי

בעקבות האירוע הטראומטי האדם נפשו וגופו נמצאים במצב של מתח וחרדה שלא מצאו פורקן בזמן האירוע הטראומטי עצמו. הן הנפש והן הגוף מחפשים דרכים שונות ומשונות לפרוק מתח זה. העזרה העצמית באה לידי ביטוי במתן אפשרות למערכת גוף נפש ולעשות את מה שהיא יודעת לשעות הכי טוב וזה להתאזן. פורקן המתח בדרכים שונות הוא חלק מהמנגנון הטבעי של האיזון.

טיפול בטראומה עשה זאת בעצמך

טיפ 1: שיחרור מתח

אל תמנע מהגוף לשחרר מתח: הגוף משחרר מתח בצורות שונות שלעיתים נתפסות על ידינו כאובדן שליטה אל תבהל מאובדן שליטה זמני. זכור הגוף שואף להתאזן הוא ידע איך לעשות זאת דרכי שיחרור: רעידות פיהוקים עייפות ורצון לישון בכי בלתי נשלט, צחוק בלתי הגיוני רצון לתנועה ולתזוזה – בשום אופן אל תעצרו את התנועה שהגוף דורש.

טיפ 2: האט

האט את פעולותיך ותגובותיך לכל דבר שניתן, התנועה האיטית והפעילות באיטית משדרת לגוף אל תדאג הכל בשליטה, הסכנה נגמרה אין צורך להישאר במצב השרדותי.

טיפ 3: אל תקבל החלטות

לאחר טראומה הגוף שלנו במצב השרדותי וכל ההחלטות שנקבל לא תהינה שקולות אלא תגובתיות החלטות השרדותיות במצב לא שכבר אינו השרדותי בד,כ לא נכונות ומצערים עליהם אחר-כך.

טיפ 4: שומר נפשו ירחק

הימנע משתיית משקאות ומעוררים כגון קולה קפה ותה או משקאות אחרים רווי סוכר קופאין או אלכוהול. כל המשקאות הללו פוגמים בתהליך התאזנות הטבעי ומוסיפי רעש למערכת רעש שכבר קיים ממילא בעקבות האירוע הטראומטי.

טיפ 5: לכל אחד יש אדם שאוהב אותו ומעריך אותו זה הרגע להינות ממנו

שתף אנשים קרובים אליך בחוויה שעברת השיחה על הנושא היא גם סוג של פריקת מתח וגם אפשרות לקבל אישור לחוויות שאתה מרגיש בחר את האנשים שאתה משתף בקפידה. בחר אנשים שאוהבים אותך ומעריכים אותך ואת שיקול דעתך. זכור הפחד שאתה חש אינו נחלת האנשים שאתה משתף אין לך צורך לגונן עליהם.

טיפ אקסטרה

זכור אתה הוא זה ששרד את טראומה ולכן אתה הוא זה שיודע הכי טוב איך לעזור לעצמך. אם הצלחת להתמודד בזמן האירוע הטראומטי ואתה קורא מאמר זה זאת אומרת שיש בך כל המשאבים הנדרשים בשבילך לחזור לאיזון.

טיפול בטראומה- סיכום

טיפול בטראומה באופן עצמאי הרבה פעמים יכול להיות מוצלח כשהוא מתחבר בצורה מוצלחת עם כוח הריפוי העצמי הטבעי- היסוד החי שבך ולא מפריע לו לעשות את שלו. אך לא תמיד טיפול בטראומה לבד יכול להיות מספיק ויש צורך להעזר באדם מקצועי שמכיר אתה תחום הן מנסיון אישי והן מנסיון ממושך של עבודה עם אנשים. אם אתה בכל זאת צריך עזרה חיצונית חפש את האדם שיצור אצלך תחושה של אמון- בחר בו באינטואיציה. הכי חשובה היא הכימיה שתאפשר לכם לעשות מסע של ריפוי.
להרחבה על הספר ורכישתו להרחבה על הספר ורכישתו